A régi hatvani buszállomás (2.) - Hatvan története

HTML

Bevezető

Rövidebb s hosszabb szösszenetek Hatvan város cseppet sem átlagos történetéből.
A tartalmak későbbi felhasználása esetén kérném a kapcsolatot személyemmel felvenni.


Kellemes időtöltést kíván:
Nagy Nándor

098891-firey-orange-jelly-icon-social-media-logos-mail-square.png

logo_academiaedu_v2_png.png

 

Archívum

Hírlevél

Amennyiben e-mailben szeretne értesülni a friss bejegyzésekről ...

Az Ön e-mail címe:

Delivered by FeedBurner

Honnan?

free counters

Utolsó kommentek

  • Lier U Palfi: Lebo Istvan tudomásom szerint felvidéki származásu. Naszvadról származva anyai részröl rokoni szálak füznek hozzá. Sajnos anyakönyvi adatokat nem sikerült eddig találnom rola. (2015.07.06. 20:36) Az utolsó hatvani honvéd
  • ll: Úgy látszik a régi szokás megmaradt ,mert még mindig sokan használják a régi sorompó helyét, főleg azok akik a vasút állomásra mennek.Kérdés az új csomópont fog-e ezen változtatni. (2014.07.22. 09:46) 100 éves az újhatvani vasúti felüljáró
  • odabas: Nagyon szuper az összefoglaló térkép, anélkül nem is érteném meg. (2013.11.12. 20:43) A régi temető
  • odabas: Annyit megérdemelnének, hogy a hatvani iskolákban tanítsák őket. Tudom, hogy sokakat nem érdekel, de mindig van egy-két gyerek, akit érdekel. Miattuk lenne fontos. Nyolcadikosokként mi is nyertünk v... (2013.03.17. 18:05) A hatvani "összeesküvés" (1946)
  • Nagy Nándor: Elnézést, természetesen az előző hozzászóló "én" voltam... :) (2013.02.01. 20:22) A Törzskönyvbizottság kistérségi tevékenysége
  • Utolsó 20

Címkék

1710 (1) 1740 (1) 1845 (1) 1846 (1) 1848/49 (14) 1868 (1) 1870 (1) 1884 (2) 1888 (3) 1889 (1) 1890 (1) 1893 (1) 1895 (1) 1897 (1) 1900 (1) 1907 (1) 1908 (1) 1911 (1) 1913 (1) 1914 (7) 1915 (1) 1916 (1) 1917 (1) 1928 (3) 1930 (1) 1931 (2) 1932 (1) 1933 (1) 1935 (2) 1936 (2) 1937 (2) 1938 (1) 1939 (2) 1940 (1) 1941 (1) 1943 (1) 1944 (9) 1944.09.20. (3) 1945 (8) 1946 (1) 1948 (1) 1949 (1) 1950 (1) 1953 (1) 1954 (1) 1955 (4) 1956 (9) 1956 forradalom (1) 1958 (2) 1960 (2) 1961 (3) 1966 (4) 1967 (1) 1969 (4) 1970 (1) 1971 (1) 1973 (2) 1976 (1) 1982 (1) 1989 (1) 2010 (1) 2012 (2) 2013 (1) 60 km (1) alcsút (1) alcsútdoboz (1) Altai Henrik (1) Aranycsapat (1) aszód (1) Aszód (1) bajcsy zsilinszky endre (1) bártfai szabó lászló (1) benzinkút (1) Berényi Illés (1) besenyők (1) biróczky sándor (1) bogádmindszent (1) bombatámadás (4) Borhy Ferenc (1) Brun (1) Budapest (1) budapest (1) buszállomás (3) búzavirág (3) chatwan (1) csányi gergely (1) cserkészet (1) csodapók (1) csoór lajos (1) czetler jános (1) dienes franciska (1) Doktay Gyula (1) doktay gyula (2) eger (1) Eger (2) Egri Ifjúsági Torna Klub (2) elbert salamon (1) első világháború (4) ember győző (1) ensel kalman (1) Érdi Rupp Róbert (1) érhatvan (1) esztergom (1) ezüstdénár (1) Fehér Endre (1) fehér szobor (1) fekete szobor (5) félix vilmos (3) felüljáró (2) ferenc józsef (1) fiala ferenc (1) Finta Sándor (1) füleslabda (1) fülöp istván (2) fust konrad (1) gáspár andrás (1) Gödöllő (1) Gódor Kálmán (1) gombocz zoltán (1) Gyöngyös (1) gyöngyös (1) győrffy györgy (1) hajnal nándor (1) hargitai istván (1) hatvani (1) hatvani csata (9) hatvani hírlap (1) Hatvani Hírlap (1) Hatvani Közlöny (1) hatvani múzeum (5) Hatvani Torna Club (2) hatvani ütközet (2) Hatvany-család (2) hatvan és járása (3) Hatvan és Vidéke (3) hatvan puszta (2) Heinrich Hobohm (1) helységnevek (6) hollander mihály (1) homokgodor (2) homonnay szilárd (1) honvéd sírhely (9) hort (1) horthy miklós (1) húsvéthétfő (1) hyross sandor (1) i.lajos (1) i.mária (1) i.ulászló (1) ii.lajos (1) Isaszeg (1) itinerárium (1) iv.lászló (1) ivándárda (1) Jámbor Tivadar (1) jégkorong (1) káldi jános (1) kalendárium (1) Kálvária (1) kántorház (1) karinthy frigyes (1) Kecskemét (1) kenderlapos (1) kérdőív (2) kerekharaszt (1) kerületek (1) kishatvan (5) kisvasút (1) kossányi béla (1) kovács ákos (1) közigazgatás (1) közlekedés (6) labdarúgás (3) lebó istván (1) le play (1) locsolkodás (1) Lőrincz Ferenc (1) lovassági összecsapás (1) Lukács Pelbárt (1) Mágocsy Béla (1) magyar országos levéltár (1) május 1 (1) majzik ferenc (1) március 15. (5) máriavölgy (1) mária terézia (1) Martinek Nándor (1) mátyás (1) maud (1) megyei város (1) megyeszékhely (1) mezőváros (1) mikoviny sámuel (2) miskolczy sándor (2) moldvay győző (1) mráz istván (2) nagykökényes (1) nagyközség (2) nap (1) németi gábor (1) nemzet akaratának pártja (1) Nyíry Lajos (1) oppidum (1) országos törzskönyvbizottság (5) őrszem (2) ötvenkilenc puszta (1) palásti sándor (1) pálhidy mihály (2) Pálhidy MIhály (1) Pápa (1) pápa (1) papagáj-házak (1) papp zoltán (1) papramorgó (1) petőfi sándor (1) Petőfi Sándor (1) podmaniczky család (1) polgári iskola (1) postasor (1) prinz gyula (1) püspökhatvan (1) puszta hatvan (1) rákosifalva (1) régészet (1) régi temető (1) rejtvény (1) rejtvényfejtők napja (1) rendőrség (1) révász józsef (2) ring kálmán (1) ring lajos (2) rózsa ernő (1) sajtótörténet (3) sárbogárd (1) Sárgödör (3) sárhatvan (1) sárok (1) sipos lajos (1) SMS Wien (1) somogyhatvan (1) soós elemér (1) sport (4) szabadságharc (7) szálasi ferenc (1) szendrey ákos (1) Szentes (1) Szent Imre (1) Szent Kereszt (1) Szent Sebestyén (1) szinyei merse jenő (2) szovjet emlékmű (7) taby árpád (1) tömegsír (1) történelemhamisítás (1) tóth péter (2) tschida józsef (1) Vadász Lajos (2) várkonyi sándor (4) városháza (1) városrészek (2) vasarter (1) vasúttörténet (10) zagyva (2) zöldi márton (1) zsigmond (1) Címkefelhő

A régi hatvani buszállomás (2.)

2012.03.03. 11:52 Ziggy Stardust

 
A témakörrel kapcsolatos bejegyzések sorszáma tovább gyarapodik, ugyanis a terjedelem miatt a 2. részt is kénytelen voltam felszeletelni, de háromnál megállunk, ígérem.
   Történetünket tehát ott hagytuk félbe harmadba, hogy a megnövekedett távolsági autóbusz-közlekedés miatt 1956-ban döntés született az önálló épülettel ellátott hatvani autóbusz-állomás megépítéséről.
 
 
Tervezés és építkezés
 
Az épület tervezési munkálataival a hasonló projektekre szakosodott központi intézményt, az Út- és Vasúttervező Vállalatot (UVATERV), azon belül pedig Félix Vilmos fiatal építőmérnököt bízták meg, aki számára Hatvan már ismerős terep volt. Korábban ugyanis Nagy Béla Zoltán kollégájával közösen tervezték a II. világháborúban lebombázott hatvani vasútállomás helyére emelt új felvételi épületet, amelyet 1956. január 20-án adtak át.
   Félix Vilmos szakmai pályafutása során a hatvani volt az első, de nem az utolsó MÁVAUT-állomás, hiszen az elkövetkező években számos vidéki város (Kecskemét, Székesfehérvár, Szolnok, Veszprém, Zalaegerszeg) buszállomását tervezte meg. Legnevezetesebb azonban a főváros XI. kerületében található Bukaresti úti állomás, amelyet néhány évvel ezelőtt építettek át kávézóvá. (Sajnos más életrajzi adatot egyelőre nem sikerült beszereznem.)
   A hatvani buszállomás színhelyeként a város számos szeglete felmerülhetett, a döntéshozók azonban a belvárosi Kossuth tér délkeleti részét választották, az óhatvani templommal és a mai Szent Mihály úttal szemközt.
A korabeli tervrajzokat lásd alább:
  
Az építkezés 1957 késő őszén indult meg, amelyről a megyei újság is beszámolt:
A város nemcsak vasúti csomópont, bár elsősorban az, de igen jelentős az autóbusz forgalma. Az új, modern [vasúti] állomásépület már kész, de még egy fabódé sem állt az autóbusszal utazók rendelkezésére. Még ebben az évben - végre! - megkezdik az új autóbusz állomás építését, benn a város szívében, a Népkertben, s a külső területen ezzel egy időben az autóbusz telephely építkezésének munkálatait is.
(Népújság, 1957. október 9.)
Kissé fura a Népkert említése, hiszen a Kossuth teret nemigen illették e megnevezéssel. Valószínűleg a külső tudósító összekeverte a Zagyva menti zöldövezettel, az „igazi” Népkerttel.
 

A Népújság a munkálatok aktuális állásáról 1958. február végén számolt be címoldalon a mellékelt képriport erejéig. Az épület már állt, a kivitelező munkások éppen a peron tetőszerkezetén dolgoztak.

A fénykép előterében szakmai megbeszélést folytató három férfi személyét sajnos nem ismerjük.


 
 
 
 
Az építkezés – pláne mai léptékkel számolva – viszonylag gyorsan haladt és május elején be is fejeződött.
Őszintén el kell ismerni, hogy igazuk van a hatvaniaknak: az utóbbi időben keveset ír a megyei pártlap ennek a városnak az életéről. (...)
Most már biztos, hogy kórháza lesz a városnak, hisz az utóbbi napokban adták át az építőipari vállalatnak a kastély épületét, s az megkezdte a felvonulást is. Jövő héten befejeződik az ízléses autóbuszmegálló építése is. Aminek pedig külön is örülnek majd a város lakói: helyi autóbusz járat lesz Hatvanban, minden érkező és induló vonathoz.
(Népújság, 1958. április 27.)
 
 
A buszállomás átadása
 
Az új autóbusz-állomást 1958. június 15-én adták át a forgalomnak, természeten a Népújság ezúttal is a helyszínen járt:
 
A hiányzó büféről szóló félmondatot jól jegyezzük meg, mert történetünk későbbi szakaszában jelentős szerepet játszik majd.
   A kapcsolódó újságcikkek díjnyertes kuriózumának egyértelműen az Autó-Motor címet viselő szaklap 1958. július 1-i számában megjelent beszámoló tekinthető. Az íráshoz mellékelt, a templom szemszögéből készült jó minőségű fényképen kiolvasható a megnyitás alkalmából kifüggesztett Üdvözöljük az utazóközönséget feliratú tábla, illetve két oldalán lobogó nemzeti zászló.
 
A tudósítás másik érdekessége, hogy a szokásos szürke felvezető szöveg mellett megszólaltattak egy hatvani lakost is, az ekkor 88 éves idősebb Palásti Sándor személyében:
„Hát, nagyot fordult a világ. Amikor még legényember voltam, felgyűrt nadrágszárban kerülgettük a sarat, merthogy még csak járda sem volt. Most meg a szőlőbe is autóbusszal járnak a parasztok, hiszen oda is van helyi járat. (…)”
A teljes beszámoló, Palásti bácsi nyilatkozatával az alábbi képre kattintva nagyítható, majd olvasható:
 
A buszállomásról készített legismertebb fénykép a fortepan.hu-n található meg. A fotográfus személyét, és a felvétel időpontját sajnos nem ismerjük; az épület kifejezetten jó állapotából kiindulva az 50-es évek végi vagy 60-as évek eleji időponttal számolhatunk.
   Sokak számára már a tervrajzok és az idézett újságcikkek alapján feltűnhetett, de a fényképet megtekintve válik egyértelművé, hogy az 1958-ban átadott buszállomás csak részben azonos a mai épülettel, hiszen akkor, a jelenleg hármas tagolású épületnek csak a „középső”, 24,5 méter hosszúságú része épült meg, vagyis ez volna az eredeti buszállomás. A két „oldalszárny”-at később építették hozzá, s hogy ne legyen egyszerű az utókor dolga, természetesen két külön időpontban (utóbbi fordulat miatt lesz szükségünk a 3. részre).
 
 
A fél évszázaddal ezelőtt készült fénykép zavarba ejtő lehet: talán a jól megválasztott nézőpont, talán a szikrázó napsütés lehet az oka, vagy önmagában az a tény, hogy a múltat mindig szebbnek látja az ember, azonban az oldal-betoldások nélküli épület egyáltalán nem tűnik olyan cudarnak, mint a mai lepusztult változat (lásd alább). A méretek jóval arányosabbak, és az összhatás is kiegyensúlyozottabb látszatot kelt.
 

 
 
Közlekedési következmények
 
A buszállomás átadása más szempontból is fordulatot hozott. A sajtóforrások már sejtetni engedték, hogy 1958 nyarán útjára indult az első – a mai napig 1. sorszámot viselő – helyi buszjárat, a vasútállomás és a szolnoki útelágazás között. (Végre a kishatvani lakosoknak nem kellett a 4-5 km-es túrát a vasútállomásig megtenniük.) A 2. számú helyi járatot két évvel később, 1960-ban vezették be a buszállomás és Nagytelek között.
   A távolsági járatok közül egyedül a Salgótarján felé tartó buszok hiányoztak – nem véletlenül, hiszen a Zagyva nyugati partján haladó 21. számú főút csak 1960-as évek elején készült el.
  A Kossuth tér korabeli forgalmi rendje jelentősen eltért a mai viszonyoktól. Állandó partnerünk, az 1966. évi várostérkép segítségével látható, hogy a parkot, az Őrszem és a fekete szobor között átvágó útszakasz még nem létezett – bár golyóstollal később berajzolták –, ezért a buszoknak a Kossuth tér/mai Grassalkovich út sarkán kellett kikanyarodniuk, Budapest és Hort/Gyöngyös felé egyaránt.
   További apró érdekesség, hogy a távolsági busz útját jelző szaggatott vonal elhalad a városháza, a mai könyvtár (akkoriban pártház) épülete előtt, majd beletorkollik a főútba. Vagyis a plébánia épülete mögötti parkoló egy korábbi közlekedési útszakasz leszármazottja, amelyen keresztül minden bizonnyal a Nagygombos felől érkező autóbuszok közelíthették meg a buszállomást.
 
 
Levezetés
 
Végezetül témakörünkhöz kapcsolódó két kis színest ajánlanék a Népújság 1962-es évfolyamából.
   A büfé hiánya már az első években gondot jelentett, ezért gyógyír gyanánt egy büfés-kocsit állítottak az épület valamelyik oldalára. A közép-európai életforma egyik sajátossága azonban, hogy amennyiben egy probléma megoldódik, máris másik szökken a helyébe.
A Kossuth tér 9. szám előtt, a MÁVAUT-megálló büféskocsija mellett nemrégiben létesített csatorna betonlappal van letakarva. A betonlap azonban ide-oda billeg, s így fordulhatott elő, hogy néhány nappal ezelőtt az egyik hivatal dolgozója gyanútlanul lépett, s lefelé kezdett süllyedni. Lélekjelenlétének köszönhető, hogy csupán kisebb sérüléseket szenvedett. De gondoljunk arra, hogy vannak kevésbé elővigyázatosak és gyerekek is.
   Mielőtt láb- vagy nyaktörésről adhatnánk hírt, arról szeretnénk írni, hogy az illetékesek az életveszélyes csatornafedőt sürgősen megjavíttatták.
(Népújság, 1962. február 3.)

A másik cikk a dinamikus növekvő gépjármű-forgalom negatív mellékhatásairól számolt be.

A nyár beköszöntével megnövekedett Hatvan forgalma. A megye szép tájait, a Mátrát, a Bükköt, Egert felkereső turisták útja Hatvanon vezet keresztül. Sokszor egymást érik az autók, autóbuszok a 3. számú főúton.
   Sajnos, az átutazók meg szoktak feledkezni arról, hogy városon haladnak keresztül, ahol nem illik kidobálni az ablakon a konzervdobozokat, papírt, tojáshéjat. Ebben a városcsúfító "munkában" részt vesznek a környező falvak lakói is. A hatvaniak szeretnék, ha mások is vigyáznának városuk tisztaságára.
(Népújság, 1962. június 30.)
 
Nagy Nándor

 

 

komment

Címkék: közlekedés 1958 félix vilmos buszállomás palásti sándor

A bejegyzés trackback címe:

http://hatvantortenete.blog.hu/api/trackback/id/tr304282796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.