Hatvan története

Hogy volt, hogy van - Hatvan (III.)

Az egykori Bástya-sarok és a régi benzinkút

2013. április 21. - Nagy Nándor
 
Az egykori Bástya-sarok és a régi benzinkút
 
Eddig is sokat köszönhettünk a Hatvani Magnósklub fotóarchívumának, jelenlegi bejegyzésünk azonban még ötlet szintjén sem merülhetett volna fel utóbbi nélkül.
   Maradunk a Papagáj-házaknál, amelyek a mai napig régi helyükön állnak, ellentétben az előttük húzódó útszakasszal, amely igen jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi évtizedek során.
 


Nagyobb térképre váltás

 
 
A régi út és az S-kanyar
 
A bevezető fényképpár nagyjából a mai Bástya/Grassalkovich saroknál, a belváros felé tekintve készült (a zebra közepén álltam meg a kattintás erejéig). Tőlünk balra a Postasor régi házai, szemben a kastély „kupolája”, jobbra pedig a páros számsor manapság is aktív házai. A jelenlegi állapotokkal szemben előttünk nem a főút, hanem egy parkocska látható, amelyen valami ügyködés zajlik éppen. Mellette a régi, szűkre szabott 3-as út halad jól látható világos vonalon, amely a mai főút területének csak egy részét fedte le.
 
01_Búzavirág előtt 1953 k egyesített v4.3.jpg
A mai, nagyjából nyílegyenes nyomvonal helyett akkoriban kisebb szlalomversenyre  volt szükség, hogy az ember eljusson a korabeli Zagyva-hídhoz. A köznyelv által S-kanyarként becézett útszakasz remekül megfigyelhető a hatvani képeslapos könyvből kölcsönzött, 1936-ban készült felvételen. Viszonyítási pontjaink:
1: sarokház erkéllyel (ma pénzintézet), a Postával szemközt;
3: a szóban forgó parkocska, amely mentén egy fehér színű személygépkocsi várakozik éppen..
 
S-kanyar_02.02.3.jpg
A nagy átváltozás 1953-1954 tájékán történt, jóval a Papagáj-házak átadása (1959) előtt: a parkocska helyén parkolót hoztak létre, amely egyúttal a távolsági buszmegálló szerepét is átvette, egészen a régi buszpályaudvar üzembe helyezéséig (1958).
 
vegyes menetrend 1955 v2.jpg
Sem a busz, sem az autó nem megy magától, így a sarkon, ugyancsak az '50-es évek elején, közvetlenül a főút mellé egy benzinkutat is telepítettek. 1959 derekára elkészültek a Papagájok, az építkezés azonban a benzinkút és a parkoló létét nem veszélyeztette.
 
Búzavirághoz.gif
 
Benzinkút szemből
 
Az alábbi fényképen a régi benzinkutat láthatjuk, valamikor az 1960-as évekből, illetve a 2013. évi hűlt helyét. A kép jobboldalán egy korabeli taxi kúszik be. (A térítéses személyszállítás nem a szocialista korszak vívmánya volt, már az 1920-30-as évekből több hatvani fuvarozót ismerünk.)
 
02_012 (3) benzinkút egyesített v3.1.jpg
 
A fényképész tett pár lépést jobbra, a Kossuth tér felé, és ismét kattintott:
 
03_028 (2) - benzinkút_1.JPG
 
 
Benzinkút felülnézetből
 
Nagyszerű látószöget talált a Papagáj-házak egyik ablakában vagy erkélyén: láthatjuk a macskaköves útszakaszt, személygépkocsival és néhány remek kis motorbiciklivel, amelyek gazdájukra várakoznak, illetve egy úr egy hölggyel éppen indulni készül. Ne kerülje el figyelmünket a főutat szegélyező egykori legendás fasor középen álló tagja sem.
 
04_091-1 benzinkút v2.JPG
 
Klassz lett volna egy 2013-as felvételt mellé rakni, de nem volt szívem felcsöngetni a házat – ki tudja hány lakást kellett volna végigjárni a tökéletes kameraálláshoz.
   Nem tréfadolog ez, ugyanis a nézőpont megtalálása a következő fénykép esetében is igen nagy kihívás lenne, hiszen egyetlen olyan részlet sincs, amely a mai állapotokkal megegyezne. Nézzük, mi micsoda:
1: régi Búzavirág;
2: a régi országút előbbi mellett elhaladó szakasza, a korabeli Zagyva-híd felé irányába. Ma ez a DISZI előtti parkoló.
3. A Bástya utca 1968/69-ben felszámolt szakasza.
4. Az 1973-ban elbontott hatvani malom elővédje.
Szaggatott vonallal a mai Grassalkovich/Bástya sarok mellett található gyalogátkelőt jelöltem. Idősík-összecsúszás esetén a benzinkutas fülkéje a zebra közepén állna. (Ajánlom egy korábbi bejegyzésnél mellékelt 1966-os helyszínrajzot is.)
 
felül2_v2.jpg
 
 
A végítélet
 
Több korábbi bejegyzésnél említettük már, hogy a '60-as évek közepén döntés született a szóban forgó terület jelentős átalakításáról, amely nyomán 1969-re kialakult a ma is látható állapot:
- a főút nyomvonalát áthelyezték;
- új közúti Zagyva-híd épült, új helyen;
- a régi Búzavirágot, a benzinkutat és a parkolót felszámolták.
Kiegyenesítik és szélesítik a városon áthaladó főútvonalat, útban van a benzinkút és a Búzavirág is. De mindkettő helyett korszerűbbet és jobbat építenek.
(Népújság, 1966. szeptember 4.)
A hiánypótló új benzinkutat Újhatvan kapujában, a Rákóczi út elején (vagy végén, nézőpont kérdése) hozták létre, utódja ma is üzemel. A fényképen Turza Imrét láthatjuk, aki valószínűleg már a régi benzinkútnál is dolgozott.
 
Népújság 1968.10.24. v2.JPG
Végül a régi benzinkút érzelem-mentes nekrológja 1969 júliusából:
Pest felől széles országúton érkezünk Hatvanba. Korszerű, új híd ível át a szeszélyes Zagyván. A város közepén ne keressük a régi benzinkutat, a helyét is betemették, arra szélesítették az utat.
(Népújság, 1969. július 10.)
Nagy Nándor
 

A bejegyzés trackback címe:

https://hatvantortenete.blog.hu/api/trackback/id/tr765220174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása