A hatvani vasúti pályaudvar (1.) - Hatvan története

HTML

Bevezető

Rövidebb s hosszabb szösszenetek Hatvan város cseppet sem átlagos történetéből.
A tartalmak későbbi felhasználása esetén kérném a kapcsolatot személyemmel felvenni.


Kellemes időtöltést kíván:
Nagy Nándor

098891-firey-orange-jelly-icon-social-media-logos-mail-square.png

logo_academiaedu_v2_png.png

 

Archívum

Hírlevél

Amennyiben e-mailben szeretne értesülni a friss bejegyzésekről ...

Az Ön e-mail címe:

Delivered by FeedBurner

Honnan?

free counters

Utolsó kommentek

  • Lier U Palfi: Lebo Istvan tudomásom szerint felvidéki származásu. Naszvadról származva anyai részröl rokoni szálak füznek hozzá. Sajnos anyakönyvi adatokat nem sikerült eddig találnom rola. (2015.07.06. 20:36) Az utolsó hatvani honvéd
  • ll: Úgy látszik a régi szokás megmaradt ,mert még mindig sokan használják a régi sorompó helyét, főleg azok akik a vasút állomásra mennek.Kérdés az új csomópont fog-e ezen változtatni. (2014.07.22. 09:46) 100 éves az újhatvani vasúti felüljáró
  • odabas: Nagyon szuper az összefoglaló térkép, anélkül nem is érteném meg. (2013.11.12. 20:43) A régi temető
  • odabas: Annyit megérdemelnének, hogy a hatvani iskolákban tanítsák őket. Tudom, hogy sokakat nem érdekel, de mindig van egy-két gyerek, akit érdekel. Miattuk lenne fontos. Nyolcadikosokként mi is nyertünk v... (2013.03.17. 18:05) A hatvani "összeesküvés" (1946)
  • Nagy Nándor: Elnézést, természetesen az előző hozzászóló "én" voltam... :) (2013.02.01. 20:22) A Törzskönyvbizottság kistérségi tevékenysége
  • Utolsó 20

Címkék

1710 (1) 1740 (1) 1845 (1) 1846 (1) 1848/49 (14) 1868 (1) 1870 (1) 1884 (2) 1888 (3) 1889 (1) 1890 (1) 1893 (1) 1895 (1) 1897 (1) 1900 (1) 1907 (1) 1908 (1) 1911 (1) 1913 (1) 1914 (7) 1915 (1) 1916 (1) 1917 (1) 1928 (3) 1930 (1) 1931 (2) 1932 (1) 1933 (1) 1935 (2) 1936 (2) 1937 (2) 1938 (1) 1939 (2) 1940 (1) 1941 (1) 1943 (1) 1944 (9) 1944.09.20. (3) 1945 (8) 1946 (1) 1948 (1) 1949 (1) 1950 (1) 1953 (1) 1954 (1) 1955 (4) 1956 (9) 1956 forradalom (1) 1958 (2) 1960 (2) 1961 (3) 1966 (4) 1967 (1) 1969 (4) 1970 (1) 1971 (1) 1973 (2) 1976 (1) 1982 (1) 1989 (1) 2010 (1) 2012 (2) 2013 (1) 60 km (1) alcsút (1) alcsútdoboz (1) Altai Henrik (1) Aranycsapat (1) Aszód (1) aszód (1) bajcsy zsilinszky endre (1) bártfai szabó lászló (1) benzinkút (1) Berényi Illés (1) besenyők (1) biróczky sándor (1) bogádmindszent (1) bombatámadás (4) Borhy Ferenc (1) Brun (1) Budapest (1) budapest (1) buszállomás (3) búzavirág (3) chatwan (1) csányi gergely (1) cserkészet (1) csodapók (1) csoór lajos (1) czetler jános (1) dienes franciska (1) Doktay Gyula (1) doktay gyula (2) eger (1) Eger (2) Egri Ifjúsági Torna Klub (2) elbert salamon (1) első világháború (4) ember győző (1) ensel kalman (1) Érdi Rupp Róbert (1) érhatvan (1) esztergom (1) ezüstdénár (1) Fehér Endre (1) fehér szobor (1) fekete szobor (5) félix vilmos (3) felüljáró (2) ferenc józsef (1) fiala ferenc (1) Finta Sándor (1) füleslabda (1) fülöp istván (2) fust konrad (1) gáspár andrás (1) Gödöllő (1) Gódor Kálmán (1) gombocz zoltán (1) gyöngyös (1) Gyöngyös (1) győrffy györgy (1) hajnal nándor (1) hargitai istván (1) hatvani (1) hatvani csata (9) Hatvani Hírlap (1) hatvani hírlap (1) Hatvani Közlöny (1) hatvani múzeum (5) Hatvani Torna Club (2) hatvani ütközet (2) Hatvany-család (2) hatvan és járása (3) Hatvan és Vidéke (3) hatvan puszta (2) Heinrich Hobohm (1) helységnevek (6) hollander mihály (1) homokgodor (2) homonnay szilárd (1) honvéd sírhely (9) hort (1) horthy miklós (1) húsvéthétfő (1) hyross sandor (1) i.lajos (1) i.mária (1) i.ulászló (1) ii.lajos (1) Isaszeg (1) itinerárium (1) iv.lászló (1) ivándárda (1) Jámbor Tivadar (1) jégkorong (1) káldi jános (1) kalendárium (1) Kálvária (1) kántorház (1) karinthy frigyes (1) Kecskemét (1) kenderlapos (1) kérdőív (2) kerekharaszt (1) kerületek (1) kishatvan (5) kisvasút (1) kossányi béla (1) kovács ákos (1) közigazgatás (1) közlekedés (6) labdarúgás (3) lebó istván (1) le play (1) locsolkodás (1) Lőrincz Ferenc (1) lovassági összecsapás (1) Lukács Pelbárt (1) Mágocsy Béla (1) magyar országos levéltár (1) május 1 (1) majzik ferenc (1) március 15. (5) máriavölgy (1) mária terézia (1) Martinek Nándor (1) mátyás (1) maud (1) megyei város (1) megyeszékhely (1) mezőváros (1) mikoviny sámuel (2) miskolczy sándor (2) moldvay győző (1) mráz istván (2) nagykökényes (1) nagyközség (2) nap (1) németi gábor (1) nemzet akaratának pártja (1) Nyíry Lajos (1) oppidum (1) országos törzskönyvbizottság (5) őrszem (2) ötvenkilenc puszta (1) palásti sándor (1) pálhidy mihály (2) Pálhidy MIhály (1) pápa (1) Pápa (1) papagáj-házak (1) papp zoltán (1) papramorgó (1) Petőfi Sándor (1) petőfi sándor (1) podmaniczky család (1) polgári iskola (1) postasor (1) prinz gyula (1) püspökhatvan (1) puszta hatvan (1) rákosifalva (1) régészet (1) régi temető (1) rejtvény (1) rejtvényfejtők napja (1) rendőrség (1) révász józsef (2) ring kálmán (1) ring lajos (2) rózsa ernő (1) sajtótörténet (3) sárbogárd (1) Sárgödör (3) sárhatvan (1) sárok (1) sipos lajos (1) SMS Wien (1) somogyhatvan (1) soós elemér (1) sport (4) szabadságharc (7) szálasi ferenc (1) szendrey ákos (1) Szentes (1) Szent Imre (1) Szent Kereszt (1) Szent Sebestyén (1) szinyei merse jenő (2) szovjet emlékmű (7) taby árpád (1) tömegsír (1) történelemhamisítás (1) tóth péter (2) tschida józsef (1) Vadász Lajos (2) várkonyi sándor (4) városháza (1) városrészek (2) vasarter (1) vasúttörténet (10) zagyva (2) zöldi márton (1) zsigmond (1) Címkefelhő

A hatvani vasúti pályaudvar (1.)

2014.01.20. 20:31 Nagy Nándor

 
[Frissítve: 2014. június 9.]
Január 20-án ünnepeljük a jelenleg is működő hatvani vasúti pályaudvar átadásának 58. évfordulóját. Bár a kerek számra még kettőt (évet) kellene aludnunk, azonban beleszaladtam pár értékes anyagba, amelyeket az érdeklődők valószínűleg szívesen forgatnának, illetve görgetnének, így hát, szaladjunk neki a témának most.
 
Mint arról bő három évvel ezelőtt megemlékeztünk, a nagy múltú régi hatvani vasútállomás (egykoron indóház, hivatalos nevén felvételi épület) 1944. szeptember 20-án semmisült meg az amerikai bombatámadás következtében. Az eredeti épület a bombázás előtt:
 
vasutall4_BT.JPG
… majd sajnálatos módon, ennyi maradt belőle:
 
 (Fényképek forrása: Hatvany Lajos Múzeum)
 
A Budapest-Hatvan-Miskolc vasútvonal stratégiai jelentősége miatt a helyreállítási munkálatok azonnal megkezdődtek, amelyek elsősorban a vágányhálózatra irányultak, így a vasúti közlekedés pár nap múlva újraindulhatott; új állomásépületet egyelőre nem húztak fel. Utóbbi műveletre a Hatvan környéki harcok befejeződése után, 1945 első hónapjaiban került sor Pálhidy Mihály vezetése alatt, amely során átmeneti megoldásként egy többfunkciós barakképületet állítottak fel.
   Az ideiglenes állomásépület azonban 1947. április elején leégett, helyére egy másik barakképületet állítottak fel, szintén ideiglenes jelleggel, amely egészen 1956-ig használatban maradt. A minimális komfortfokozattal rendelkező átmeneti megoldás sem váróteremmel, sem csomagmegőrzővel nem rendelkezett, mint arról 1953-as karikatúra kísérőszövege tudósít. (A barakképületről később fénykép is előkerült, lásd itt!)
 
1953.12.17. Pályaudvar karikatúra v3.jpg
Az átmeneti állomásépület újjáépítése mellett természetesen rendszeresen felmerült az új, állandó felvételi épület megépítésének szükségessége. Hatvan mellett három másik jelentős vasúti csomópont (Debrecen, Győr, Szolnok) pályaudvara semmisült meg, vagy szenvedett olyan súlyos károkat, hogy új állomásépület felépítése vált szükségessé. Hatvan tekintetében úgy tűnt, hogy 1947-ben célegyenesbe ér a folyamat, ugyanis a MÁV Igazgatósága nyílt tervpályázatot írt ki a felvételi épület újjáépítésére. A pályázatra 49 (!) terv érkezett, amelyek közül Wagner László és Payr Egon által készített pályamű nyerte az első díjat. A megvalósítás azonban ismeretlen okok miatt elmaradt, sőt, a terv örökre a fiókban maradt. (Ráadásul olyan fiókban, amelyet eddig nem sikerült megtalálnom, sem feltörnöm…)
    A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium 1948 végén ismét napirendre tűzte a hatvani pályaudvar ügyét, és a Wagner-Payr-féle díjnyertes változatot figyelmen kívül hagyva, új terv sürgős elkészítésével bízta meg az Állami Mélyépítés Tudományi Intézet kollektíváját, hogy ezáltal a kivitelezési szakasz minél korábban megkezdődhessen. Az új terv már 1949-ben készen állt, azonban közvetlenül a kivitelezés megkezdése előtt az Építésügyi Minisztérium illetékes bizottsága visszadobta a már elfogadott tervezetet. Egyetlen pozitívumot az jelentett, hogy a hatvani pályaudvar felépítése bekerült az I. ötéves terv (1950-1954) célkitűzései közé, 7 millió Ft-os költségvetéssel.
    A számtalan mérnöki elképzelés közül a végleges koncepciót tartalmazó 1955. évi irat-együttes négy különböző tervet őrzött meg az utókor számára, amelyek 1948 és 1951 között készültek. Valószínűleg nem véletlenül, mivel – legalábbis laikus szemmel – úgy tűnik, hogy bizonyos elképzeléseket a megvalósulásra kerülő tervezet készítő, Nagy Béla Zoltán és Félix Vilmos mérnökök felhasználtak munkájuk során. A korábbi tervek mellőzésének okáról a mérnökpáros így írt 1957-ben:
„Mindezeknek a terveknek nagyjából egy közös sajátságuk volt: a MÁV által kiadott tervezési program ebben az időben gyakorlatilag az elpusztult felvételi épület adatainak figyelembevételével, a vasútüzemi fejlődésre csak kismértékben számítva, a személy- és teherpályaudvar várható bővítését figyelmen kívül hagyva, nagyjából a két világháború között hazánkban általánosan kialakult, kissé konzervatív elvek alapján készült.
   Minden terv a fejlődésnek kétségtelenül egy-egy állomása volt és a tervezők számára pedig jó iskola a rendkívül összetett funkciójú felvétel épület tanulmányozására.”
A korábbi évek egy helyben toporgása után 1955 őszén mindössze három (!) hetet kaptak a később megvalósult terv elkészítésére, de erről részletesen majd következő adásunkban értekezünk.
 
Most térjünk vissza az említett négy tervhez, amelyek tehát 1948 és 1951 között készültek. A tervező mérnökök személyét sajnos nem sikerült beazonosítanom.
(Kattintásra nagyított megjelenítés!)
 
I. alternatíva - 1948
 
I - 1948 v4.jpg
 
 
II. alternatíva - 1949
 
II - 1949 v4.jpg
 
III. alternatíva - 1950
 
III - 1950 v4.jpg
 
IV. alternatíva - 1951
 
IV - 1951 v4.jpg
 
A következő bejegyzés előzeteseként végül következzék az 1955-ben elkészült, de csak 1956-ban átadott pályaudvar terve, amelynek áttekintése után kérem, szavazzon, Ön melyik terv megvalósítását támogatta volna.
 
vasútállomás 04 v4.jpg
 
* * *
 
Sőt, a 4+1 terv már galériaként is megtekinthető!
 

 

Nagy Nándor

 

 

komment

Címkék: közlekedés vasúttörténet

A bejegyzés trackback címe:

http://hatvantortenete.blog.hu/api/trackback/id/tr605772509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.